Kolem 15 milionů diváků zhlédlo koncem 90. let v kinech doma i v zahraničí oscarový snímek Kolja, odhaduje režisér Jan Svěrák. Snímek byl uveden ve 43 zemích, v USA měl přes 600 kopií.
Komedie "o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře a netušil, že prožívá nejkrásnější chvíle svého života", získala i Zlatý glóbus, šest Českých lvů, ceny v Japonsku, Itálii či Španělsku. Doma ji zhlédlo 1,3 milionu návštěvníků kin. Od chvíle, kdy tvůrci v Los Angeles převzali prestižní zlatou sošku, uplyne 25. března dvacet let.
"Od té doby ji měly americké a britské distribuční společnosti, dnes už se nám práva vrátila. Kolju je možno vidět na iTunes po celém světě, uvádí se i v televizích," řekl Svěrák ČTK. Podle něj se budou práva nejspíš opět prodávat. Film Po strništi bos, který Svěrák právě dokončuje, je titulem ze série, která obsahuje Obecnou školu, Kolju a Vratné lahve. "Tím, že ji psal můj otec z vlastní zkušenosti, je vyprávěním o osudech mužského protagonisty od dítěte až po důchodce na pozadí historických událostí ve střední Evropě. Doufáme proto, že jako tetralogii se nám to podaří znovu dostat do světa," uvedl Svěrák.
Představitele titulní role Andreje Chalimona viděl naposled, když byl zhruba osmiletý. Dnes je mu 27 a v Rusku se občas objevuje v televizních produkcích. "Byl kouzelný jako pětiletý v tom mém filmu a já se bojím rozčarování," řekl Svěrák. Chalimon byl v ČR naposled v roce 2007 jako host zlínského festivalu. Podle serveru csfd.cz se po studiích fakulty veřejné správy jako inženýr staral o údržbu podchodů a dopravních tunelů v Moskvě.
Svěrák dále řekl, že Oscar změnil život. "Už tím, že mně i producentovi Eriku Abrahamovi otevřel dveře do světa. Od té doby však uplynula spousta let a v americkém filmovém průmyslu se nikdo neptá, co jste dělal před dvaceti lety, ale co jste dělal loni," podotkl.
Soška mu ale i paradoxně svázala ruce, neboť cítil očekávání, že další jeho snímky nastavenou laťku překonají. "V takové situaci se těžko něco dělá. Ale například jsem už nemusel dělat reklamy, točil jsem jenom filmy, které jsem chtěl," dodal. Přitom měl mnoho nabídek, ale všechny odmítl. "A to mezi nimi byly i takové pozdější hity, jako Dobrý Will Hunting, Pobřežní zprávy, Nevěsta přes internet, Čokoláda či Pravidla moštárny," řekl. I v tom byla podle něj svoboda - rozhodl se netočit "jejich" filmy, ale jen ty své.
Kolja, který vznikl podle scénáře Zdeňka Svěráka na námět Pavla Taussiga za 30 milionů korun, byl téměř z poloviny zaplacen partnery ze zahraničí. Francouzská společnost Pandora Cinema jako jeden z koproducentů podrobila scénář analýze. Zatímco ve všech kolonkách týkajících se kvalit, příběhu, vtipnosti a charakteristik postav ho ocenila jako vynikající či dobrý, v kolonce odhalující komerční úspěšnost zcela propadl.