Mediálna skupina Poľska Press vymenila šéfredaktorov troch denníkov, čelí kritike za obmedzovanie slobody médií

Poľský mediálny dom Poľska Press, ktorého kúpu vlani v decembri oznámila petrochemická spoločnosť PKN Orlen, vymenil šéfredaktorov troch regionálnych denníkov. Rozhodnutie kritizujú niektorí novinári a poľský ombudsman, ktorí tento krok vnímajú ako ohrozenie slobody médií v krajine, napísala agentúra Reuters. Niekoľko medzinárodných organizácií na ochranu slobody médií PKN Orlen vyzvalo, aby nezasahoval do redakcií a nezávislosti médií.

O prácu vo štvrtok prišli šéfredaktori denníkov Dziennik Zachodni, Gazeta Krakowska a Nowiny, na ich miesto sú už vybraní nástupcovia, informoval server TVN24. Vydavateľstvo Polska Press vo svojom vyhlásení uviedlo, že personálne zmeny podliehajú rozhodnutiu správnej rady a sú dôsledkom posunu v "koncepcii riadenia novín a webových stránok", pretože sa sústredia viac na regionálne správy. Spoločnosť PKN Orlen agentúre Reuters oznámila, že do rozhodnutia správnej rady mediálneho domu nezasahuje.

Polska Press vydáva dve desiatky regionálnych denníkov, zhruba stovku regionálnych týždenníkov a niekoľko časopisov. Patria jej taktiež rôzne internetové portály. Prevzatie mediálnej skupiny firmou PKN Orlen kritizujú poľské opozičné strany, podľa ktorých ide o súčasť širšieho plánu vládnucej strany Právo a spravodlivosť (PiS) na ovládnutie médií. PKN Orlen tvrdia, že ide o čisto obchodnú vec. Poľský štát vlastní 27,5 percenta akcií PKN Orlen, ktorá je najväčšou petrochemickou skupinou v strednej Európe.

PKN Orlen oznámila plán na prevzatie skupiny Poľska Press od nemeckej Verlagsgruppe Passau vlani v decembri. Začiatkom februára schválil prevzatie protimonopolný úrad. Od začiatku marca, kedy bola transakcia dokončená, odišla generálna riaditeľka a PKN Orlen vymenovala nového šéfa vydavateľstva, píše Reuters s tým, že do správnej rady si sadla novinárka, ktorá otvorene podporuje PiS.

V apríli poľský súd pozastavil rozhodnutie protimonopolného úradu, urobil tak na žiadosť poľského ombudsmana Adama Bodnara. Ten teraz upozornil, že súd kúpu prejednáva a je nutné počkať na jeho rozhodnutie. "Ak ste v prebiehajúcom konaní a máte súdne nariadenie, mali by ste zastaviť svoje aktivity," uviedol. "Myslím si, že je to jeden z najdôležitejších prípadov týkajúci sa poľskej demokracie a slobody slova. Nie je to typická obchodná transakcia," dodal ombudsman.

K výmene šéfredaktorov poľských denníkov sa vyjadrilo tiež niekoľko medzinárodných organizácií na ochranu slobody médií, ktoré vyzvali PKN Orlen, aby rešpektoval predbežné rozhodnutie súdu. Organizácia Media Freedom Rapid Response (MFRR) uviedla, že vo štvrtok "začala dlho očakávaná čistka". "Traja šéfredaktori boli prepustení a nahradení postavami, ktoré sú priateľské voči vládnucej strane Právo a spravodlivosť, napriek predchádzajúcim uisteniam, že sa nebude prepúšťať," píše sa vo vyhlásení, pod ktoré sa podpísali napríklad Európska novinárska federácia (EJF) alebo Medzinárodný tlačový inštitút (IPI).