„Našli sme predražené zmluvy, niektoré až za 2 milióny eur, neštandardné zmluvy, ktoré sa týkajú energií alebo IT systémov, a v tomto všetkom sme museli urobiť poriadok,“ uviedla pre nový OĽANOcast ministerka kultúry Natália Milanová. Zdôraznila, že po predchádzajúcej vláde bola na ministerstve nesystémovosť a otvorený priestor na korupciu v oblasti prideľovania dotácií.
Do rôznych pozícií sa tam dlhodobo a bez výberových konaní dosadzovali politickí nominanti len na základe straníckej príslušnosti. „Dnes robíme výberové konania transparentne a každý uchádzač vie vopred, čo ho čaká,“ zdôraznila Milanová. Na to však bolo potrebné urobiť systémové zmeny, ktoré neboli za minulých vlád štandardom.
Pripravovaná voľba nového riaditeľa RTVS bude predovšetkým transparentná a odborná. Milanová povedala, že výber bude robiť parlament, ale vypočutie kandidátov aj hlasovanie poslancov bude na rozdiel od posledných dvoch konaní verejné. Do vyhodnocovania budú prizvaní aj odborníci a členovia neziskového sektora. „Som presvedčená, že RTVS môže byť lepšia,“ zdôraznila ministerka a najväčší dôraz treba podľa nej klásť na verejnoprávnosť.
„Nový mediálny zákon, ktorý ministerstvo predkladá do parlamentu, by mal priniesť nové a spravodlivé pravidlá pre všetky médiá, vrátane internetových,“ povedala Milanová. Zdôraznila, že zákon zvýrazňuje dôležitosť slobody a nezávislosti médií. „Pre nás bolo veľmi dôležité zabezpečiť ochranu zdroja, k tomu sme sa zaviazali po vražde Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny.“ Novinári boli podľa ministerky „v minulosti zastrašovaní, prenasledovaní a boli voči nim vedené trestné konania. Na to, aby mohli robiť poctivú investigatívu a prinášať ľuďom pravdivé informácie, overené fakty a vyvážené spravodajstvo je dôležité zabezpečiť, aby ich práca bola bezpečná a aby boli chránení.“
Ďalšia časť mediálneho zákona sa venuje riešeniu dezinformácií cez transparentnosť médií. Podľa zákona by mali byť médiá registrované v registri partnerov verejného sektora a mali by uvádzať dary, ktoré presahujú sumu 1200 eur ročne. Podľa Milanovej je dôležité, aby aj ľudia vedeli, kto médium financuje a platí.
Ministerka tiež vyzdvihla masívnu pomoc umelcom a ľuďom pracujúcim v kultúre počas pandémie. Na začiatku bolo najväčším problémom zistiť komu a v akom rozsahu sa malo pomáhať, keďže po predchádzajúcich vládach neexistovali zoznamy, na základe ktorých by sa mali peniaze poskytovať. „Dokonca ani keby sme sa bavili o helikoptérových peniazoch, tak ani tie by sme nevedeli prerozdeliť, lebo sme nevedeli komu. Dnes už viem povedať, že do kultúry išlo nad rámec bežných rozpočtov 111 miliónov eur,“ zdôraznila Milanová. Z toho bolo 26 miliónov poskytnutých priamo cez ministerstvo kultúry a zvyšok v spolupráci s inými ministerstvami.