Román Smrť a kúzelník ponúka napínavý prípad vraždy v zamknutej miestnosti, inšpirovaný detektívnymi románmi zlatého veku. Nadšencov klasickej detektívky zaujme pôsobivou atmosférou Londýna 30. rokov minulého storočia a naoko nerozlúštiteľnou záhadou.
Londýn 1936. Keď gazdiná Olive Turnerová nájde svojho zamestnávateľa - popredného rakúskeho psychiatra doktora Reesa - mŕtveho v zamknutej pracovni, inšpektor Flint zo Scotland Yardu si uvedomí, že bude potrebovať pomoc svojho dávneho priateľa Josepha Spectora, kúzelníka s výnimočným talentom riešiť nevysvetliteľné záhady. Spolu vypočúvajú pestrý rad podozrivých – doktorových pacientov a členov jeho domácnosti -, odhaľujú ich temné tajomstvá a snažia sa prísť na motív ohavného činu. Keď však dôjde ku krádeži vzácneho obrazu a k ďalšej vražde v uzavretom výťahu, obaja pochopia, že páchateľa musia vypátrať čo najskôr.
Sprvu si v miestnosti nevšimli nič podozrivé. Lampy horeli a stôl bol zaprataný papiermi. Doktor sedel zhrbený na stoličke, otočený k oknám. Olive pred ním zastala a pozrela mu do tváre. Srdce jej tak búšilo, že ledva počula kričať Dellu. Doktor Anselm Rees bol očividne čerstvo po smrti. Tvár mal sťa bielu masku a na krku hlbokú jasnočervenú ranu. Krv sa mu rozliala po hrudi a na šatách mu vytvorila podbradník. Oči mal privreté, akoby sa mu chcelo spať, a ruky pokojne zložené v lone.
Pozrite si video od autora Toma Meada:
Smrť a kúzelník je veľmi vydarená detektívka v starom štýle klasických autorov ako je Agatha Christie, John Dickson Carr, Ellery Queen. Autor sa netají tým, že ho nadchýnajú a inšpirujú...a v tom duchu sa nesie aj jeho prvý diel s kúzelníkom Josephom Spectorom.
Spector ide krok za krokom, nachádza stopy, vypočúva podozrivých, skladá si mozaiku - hoci ako si v jednej chvíli povzdychne inšpektor Flint: „Toľko rôznych dielikov skladačky, a nie a nie ju poskladať.“ - no Spector ten oriešok napokon rozlúskne.
Záver sa nesie v poirotovskom duchu, keď sa všetci podozriví aj vyšetrovatelia stretnú v dome psychiatra, a Joseph Spector svojou dedukciou a prefíkanosťou odhalí skutočného vraha. A samozrejme vysvetlí, ako je možné zavraždiť niekoho v zvnútra zamknutej miestnosti.
Ako Spector hovorí: "Všetko stojí a padá na ilúzii – a my musíme zistiť, kde tá ilúzia nastala."
Milan Buno, knižný publicista