Opera Slovenského národného divadla uvádza v januári dve predstavenia opery Impresario Dotcom slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej. Operné dielo získalo nedávno aj prestížnu cenu DOSKY 2023 za mimoriadny počin v hudobnom divadle. V SND si Čekovskej operu môžete pozrieť 26. a 28. januára 2024.
Opera Impresario Dotcom vznikla z iniciatívy prestížneho festivalu Bregenzer Festspiele, Slovenského národného divadla a nemeckého vydavateľa Bärenreiter Verlag Kassel.
Požiadavkou na skladateľku bolo, aby napísala komickú operu, takzvanú opernú buffu.
Čekovská: Bola to obrovská výzva
Libreto podľa predlohy Carla Goldoniho Impresario zo Smyrny voľne spracovala talianska libretistka Laura Olivi. Pod režijnou taktovkou nemeckej režisérky Elisabeth Stöppler vznikla súčasná a veselá pocta vážnemu štyristoročnému opernému žánru. „Výzva to bola obrovská, ale ja som sa do toho pustila s veľkou vervou,“ hovorí skladateľka Ľubica Čekovská.
„Veľa komických opier sa nerobí, preto sme s dramaturgom festivalu v Bregenzi Olafom Schmittom začali hľadať vhodný námet. Našli sme tému, ktorá je priam ušitá pre operný svet – je to opera o opere – zaujímavý príbeh o tom, aký je operný svet, ako žijú operní speváci, ako si robia dobre aj zle alebo zle nedobre, ako sa navzájom ohovárajú, ako to v tomto svete všetko funguje alebo nefunguje, až sa nakoniec všetci ocitnú v nezávideniahodnej situácii a začnú sa diať zaujímavé veci,“ dodáva.
V brilantnom a moderne podanom príbehu sa speváci vystupujúci pod menami svojich postáv z rôznych opier - Orfeus (Orfeus a Eurydika), Olympia (Hoffmanove poviedky), Carmen, Violetta (La traviata) a Tamino (Čarovná flauta) - uchádzajú o miesto v divadle impresária Dotcoma.
Privíta ich lakomý agent Conte Lasca a všetkých ich umiestni do hotelového apartmánu. Speváci sa búrlivo sťažujú na toto nedôstojné zaobchádzanie, no napriek tomu sa snažia zachovať si potrebný pokoj na konkurz pred impresáriom Dotcomom. Konkurz ich však postaví pred nečakané výzvy.
Fantastické obsadenie
V Slovenskom národnom divadle sa v januárových predstaveniach pod taktovkou talianskej dirigentky Alice Meregaglia ako Carmen predstaví Terézia Kružliaková, Violettu stvárni Adriana Kučerová a v úlohe Olympie diváci uvidia Evu Katrákovú Bodorovú.
Tamina zaspieva americký tenorista Simeon Esper, Orfea stvárni nemecký kontratenorista Hagen Matzeit. V úlohe lakomého agenta Conte Lasca sa predstaví Pavol Remenár. Činohernú rolu impresária Dotcoma stvárni herečka Zeynep Buyraç.
„Dotcom je meno, no zároveň je to aj akési fantómovo, ktoré nevidíme. To je ten virtuálny svet, v ktorom sa každý z nás potrebuje nejako prezentovať a, samozrejme, v čo najlepšom svetle. Dotcom nastoľuje otázku, kto nás riadi, kto nás manipuluje, kto z nás robí niečo, čím ani nechceme byť. Dotcom je monštrom, ktoré má moc a ťahá za nite,“ objasňuje skladateľka Čekovská.
Opera Impresario Dotcom mala v SND premiéru v októbri 2022. Ľubica Čekovská za ňu vlani získala divadelné ocenenie sezóny DOSKY 2023 za mimoriadny počin v hudobnom divadle.
“Spievanie je otázka života či smrti, túto vetu opakuje dookola záhadný impresário Dotcom. Nové dielo je vlastne operou v opere, nehovorí sa tu však o vysokom, čistom umení, ale o boji o lukratívny angažmán v divnom opernom dome sponzorovanom bohatým mecenášom. Speváci sú ochotní pre impresária urobiť akúkoľvek zvrhlosť – ak to od nich bude chcieť, budú preňho hoci aj spievať pod vodou, aj keď vidia, že opere vôbec nerozumie,” napísala o diele v recenzii Zvony smrti a zvody impresária Zuzana Uličianska v časopise kød – konkrétne o divadle.
Nové kostýmy sa nevyrábali
V hudbe Impresaria Dotcom Čekovská spojila najznámejšie árie z opier, ktorých hlavné postavy si vypožičala libretistka.
„Sú to témy, ktoré poznáme, ale hrám sa s nimi po svojom a pretváram ich do svojho jazyka. A na záver je z toho taký smutnosmiešny kompót, keď zaznie všetkých päť árií naraz. Snažila som sa vložiť komickosť tej opery aj do hudby, naozaj je tam miestami trochu švihnutá hudba,“ približuje skladateľka.
Inscenácia je zaujímavá aj prístupom k scéne a ku kostýmom. Autorka kostýmov Nicole Pleuler pri svojich návrhoch využila a skombinovala už existujúce kostýmy z divadelného fundusu tak, aby sa nemuseli vyrábať nové. Získala za ne aj prestížnu rakúsku cenu Musiktheater Preis.
Aj scénografia pracuje s minimom rekvizít, ktoré sú zapožičané z iných inscenácií, a využíva najmä divadelné technológie – točňu a elektrické ťahy.
Vstupenky na predstavenia sa dajú zakúpiť online alebo v pokladnici SND.